02 dec Hotelejere: ”Kæmpe fordel, at vi kan noget andet end de andre”
Hotel Rye115 har ingen reception. De åbner døren og byder indenfor, som du ville gøre, når du har gæster derhjemme. Her er der ingen fare for vanetænkning – for hverken ejere eller ansatte har hotelbaggrund. De bruger det, de har med fra andre brancher og uddannelser, til at skabe en unik oplevelse for gæsterne.
Et ældre par kommer tilbage fra en gåtur i byen. Da de slår sig ned i hotellets dagligstue, går hotelejer Charlotte Eberhard over for at høre, hvad de oplevet. Hun var egentlig ved at spise frokost, men nu sætter hun sig til rette i sofaen og trækker benene op under sig. Parret folder et stort papirkort ud og fortæller om deres rejseplaner – de er på vej til Lübeck.
”Vi vil gerne lære vores gæster at kende – så vi nøjes ikke med smalltalk. Vi åbner samtaler, og vi giver noget af os selv,” fortæller hendes mand Claus Højbjerg Andersen.
Charlotte Eberhard og Claus Højbjerg Andersen ejer og driver hotel Rye115 på Østerbro i København. De bor selv i nabolaget og vil gerne give fornemmelsen af at være lokale videre til deres gæster. Derfor har de fra start besluttet, at deres hotel skal være hjemligt og håndholdt.
Inspiration fra hjerteafdelingen og tec-branchen
Charlotte Eberhard er sygeplejerske, og Claus Højbjerg Andersen er erhvervsøkonomisk uddannet. At drive et hotel havde ingen af dem erfaring med, da de for to år siden købte et temmelig nedslidt et af slagsen. De var dog ikke i tvivl om, at de tilsammen havde evnerne til at få en bæredygtig virksomhed ud af hotellet.
”Som tidligere afdelingssygeplejerske på en hjerteafdeling er jeg vant til at aflæse mennesker og tale åbent og personligt med dem. Og sådan noget som vagtskemaer, budgetter og indkøb er heller ikke nyt for mig,” fortæller Charlotte Eberhard.
Claus Højbjerg Andersen har flere start-ups i tec-branchen bag sig. Han har stor erfaring med at tiltrække og motivere højt kvalificeret arbejdskraft – og så ved han, hvordan man læser markedet og skaber en forretning, der skiller sig ud.
”Hoteller har det med at ligne hinanden. Men når man driver forretning, skal man ikke gøre som alle andre. Det er en kæmpe fordel, at vi ikke er bundet af, hvad man plejer at gøre i branchen,” siger Claus Højbjerg Andersen.
De nyslåede hotelejere har bl.a. revet receptionen ned, fordi de ikke vil have en skranke imellem sig selv og gæsterne. De har indrettet 20 unikke værelser med brugte møbler i dansk design. Og de har fravalgt hvid dug og fyldt spisestuen med langborde, så gæsterne kan mødes og tale sammen.
Her er ingen hænder, der kun kan én ting
Det kræver mere end fire hænder at drive et hotel, så Charlotte Eberhard og Claus Højbjerg Andersen har håndplukket dygtige medarbejdere, der bl.a. arbejder i køkkenet og gør rent.
”Men der altså ingen her, der ”bare” gør rent. Vi ansætter mennesker, der vil trives i en flad organisation, hvor man skal kunne lidt af hvert,” siger Claus Højbjerg Andersen. Han forklarer, at hotellets ansatte alle har kontakt med gæsterne og giver en hånd med, hvor der er brug for det.
”Vi er vist det eneste hotel, jeg kender, der ikke fortæller personalet, hvor mange minutter de må bruge på at gøre et værelse rent. Vores ansatte kan sagtens selv prioritere deres tid,” siger Claus Højbjerg Andersen.
Hotellet vil vokse ud i nabolaget
Det er kun godt et halvt år siden, hotel Rye115 åbnede. Alligevel har ejerne nået at tale om, hvordan de kan udvikle deres forretning i fremtiden.
”Vi skal ikke have flere værelser eller hoteller, for vi vil holde fast i nærheden til vores gæster,” siger Charlotte Eberhard. Claus Højbjerg Andersen forklarer, at de i stedet overvejer at flette hoteloplevelsen tættere sammen med nabolaget.
”Vi vil gerne åbne et lille bageri eller en cafe her i Ryesgade, hvor vores gæster kan blive en del af det lokale liv. Så kan vores naboer også komme ind og få en kaffe og en snak, så vi giver noget tilbage til byen.”
Fra deres tidligere fag er begge hotellets ejere vant til at tænke i løsninger, når de står overfor komplekse opgaver. Så de er ikke skræmte over, at lade deres hotel udvikle sig i en ukendt retning.
Hotelejernes råd: Lås dig ikke fast på, at dine ansatte skal have en bestemt uddannelse
Mennesker kan meget mere end det, de er uddannet til. Det mener ejerne af hotel Rye115. ”Vi skal gøre op med tanken om, at det du er uddannet til – det skal du lave resten af livet,” lyder hotelejernes råd til andre arbejdsgivere. De peger på, at du i mange jobs lærer det, du skal kunne, ved at være i jobbet. Som arbejdsgiver kan du derfor få mere ud af at fokusere på menneskers talenter, erfaringer og potentiale end på den uddannelse, der står på CV’et.